Przejdź do treści

Co dokładnie wybrać i dlaczego nie gotowy sklep (SaaS)?

jakie-rozwiazanie-e-sklepu

Gotowe platformy SaaS – a miało być tak pięknie…

            Zapewne już zdajesz sobie sprawę z tego, że ogromny wpływ na przyszłość Twojego e-biznesu będzie miał wybór odpowiedniej platformy sprzedażowej. Zarówno już na etapie tworzenia e-sklepu, ale również funkcjonowania i – przede wszystkim – możliwości jego rozwoju. Być może jednak nie zastanawiałeś się jeszcze, jakie konkretnie konsekwencje wywoła Twój wybór. Pomijając tutaj systemy dedykowane, tworzone na konkretne zamówienie (to trochę inna bajka),

generalnie rozwiązania można podzielić na:

  • gotowe systemy, instalowane przez Ciebie (lub Twojego specjalistę), nad którymi masz pełną kontrolę, w tym rozwiązania Open Source (np. PrestaShop, WooCommerce, Magento, itp.),
  • platformy typu SaaS (Software as a Service), czyli oprogramowanie tworzone i utrzymywane przez zewnętrznego dostawcę (np. Shoper, Shoplo, Shopify, itp.).
  • Do tego dochodzą jeszcze różne rozwiązania dedykowane i komercyjne, ale te wykraczają poza tematykę kursu.

Plusy i minusy najpopularniejszych rozwiązań z pierwszej grupy, omówione zostały w innym artykule.

Zastanówmy się więc na zaletami i wadami SaaS.

W uproszczeniu, usługa polega na tym, że otrzymujesz dostęp do gotowego oprogramowania e-sklepu, znajdującego się w tzw. chmurze. W zamian za opłatę, otrzymujesz zestaw: hosting, gotowy e-sklep, utrzymanie struktur technicznych oraz wsparcie w tym zakresie, dbałość o część kwestii, związanych z bezpieczeństwem oraz aktualizacje oprogramowania.

            Twój e-sklep może być dostępny prawie od ręki, trzeba jedynie spersonalizować wygląd, wybierając gotowy szablon, doprecyzować kwestie prawne i wprowadzić produkty. Wydawałoby się, że idealny układ? Niestety, diabeł tkwi w szczegółach i o nich właśnie ten artykuł.

Na początek przejrzyjmy wszystkie istotne zalety takiego rozwiązania, których – wydawałoby się – nie posiada lub w ograniczonym zakresie zapewnia druga opcja. Zalety, które podkreślane są przez dostawców tych rozwiązań oraz wiele ‘poradników’, zachęcających do ich wyboru. Zrobimy to, abyś mógł być całkowicie fair wobec siebie, podejmując wybór. I przyznam tutaj dwie rzeczy. Po pierwsze chciałbym podkreślić, że nie jestem wrogiem takiego modelu działania, wręcz przeciwnie. Z pewnością istnieje sporo takich biznesów, gdzie SaaS sprawdzi się lepiej. Chciałbym jedynie uświadomić Ci, że bezrefleksyjne poleganie jedynie na przekazie marketingowym, nie jest zbyt dobrym pomysłem. Po prostu, przed podjęciem decyzji poświęć trochę czasu na analizę, aby później nie żałować, nie ponosić kosztów zmiany. Po drugie, rzeczywiście…

jest kilka plusów, przynajmniej teoretycznie:

  • Niski koszt początkowy – możesz uruchomić własny e-sklep z symbolicznym budżetem.
  • W miarę przewidywalna opłata – teoretycznie możesz zaplanować budżet.
  • Szybkość uruchomienia – jeśli nie masz większych wymagań dot. personalizacji, możesz ruszyć w ciągu kilku dni.
  • Łatwość obsługi – właściwie nie musisz dysponować najmniejszą wiedzą techniczną.
  • Hosting w cenie – serwer i całą infrastrukturę techniczną dostarcza operator platformy.
  • Wsparcie techniczne i aktualizacje – to dostawca zajmuje się tymi kwestiami, zazwyczaj automatycznie.
  • Rozwój platformy – dostawca jest odpowiedzialny za rozwój oraz dostosowywanie do zmian rynkowych i technologicznych.
  • Dostosowanie do norm prawnych – teoretycznie możesz spać spokojnie.
  • Względna skalowalność – jeśli masz do dyspozycji różne opcje subskrypcji i możliwość elastycznej zmiany planu, teoretycznie możesz dostosowywać ją do bieżącego rozwoju e-sklepu.

Teraz wylistujmy wady e-sklepu w modelu SaaS.

Na początek te nieco mniej ważne z czysto biznesowego punktu widzenia, natomiast istotne w kontekście technicznym i organizacyjnym:

Dalsza treść jest zablokowana

Zaloguj się, aby odblokować zawartość.

Nie masz aktywnego pakietu dostępowego? Zobacz.

W przeciwnym razie, każda nieprzewidziana zmiana, może Cię drogo kosztować. Czasem naprawdę dużo i mam tutaj na myśli nie tylko wymiar finansowy. Wierz mi, byłem świadkiem ratowania już wielu e-sklepów, których decydenci wcześniej nie zdawali sobie sprawy z tych zagrożeń. Bolało, czasem bardzo… Owszem, w życiu często trzeba dokonywać wyborów mniejszego zła, bo np. wymuszają to okoliczności. Tyle tylko, że jest ogromna różnica, gdy decyzje zapadają świadomie, ze znajomością konsekwencji. A nie w oparciu o brak odpowiedniej wiedzy, lenistwo, czy konformizm.

Z serdecznymi pozdrowieniami!

jak założyć stronę
ZGREDek 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgoda na cookies / Accepting cookies. (info)

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close