Przejdź do treści

Zrozumieć internety

abc-jak-zbudowac-e-eklep

Ten poradnik różni się znacząco od pozostałych, gdyż omawia zupełne podstawy. Jednak w sposób mocno unikatowy i polecam go nie tylko zupełnie początkującym. Będzie dla Ciebie doskonałym krokiem nr jeden, jeżeli nie miałeś dotąd do czynienia ze światem komputerów, serwerów, oprogramowania, komercyjnego wykorzystania Internetu, itp. Być może jesteś osobą, która jedynie słyszała o ogromnym i wciąż rosnącym potencjale e-commerce, ale nie była jego aktywnym użytkownikiem. Może korzystałeś ze ‘zwykłych’ dobrodziejstw typu wyszukiwarka, media społecznościowe, itd. Być może nawet zdarzyło Ci się coś kupić na aukcjach lub w e-sklepie, ale nigdy nie zastanawiałeś się jak to działa. Z jakiegoś jednak powodu zacząłeś rozglądać się za informacjami, które pomogą Ci wkroczyć w ten świat.

Chciałbym, żebyś rozpoczął tę drogę od nabrania wiary i przekonania siebie samego, iż nic w tym złego. Wręcz przeciwnie – pełen szacunek za to, że odważyłeś się spróbować czegoś nowego. Powiem więcej:

Naprawdę mnóstwo osób, które są przekonane, że mają sporą wiedzę na ten temat, de facto nie wie wielu z tych rzeczy, o których będzie tutaj mowa. Wychodzą z założenia, że rozumieją jak coś działa dlatego, iż znają efekt tegoż działania. Gdyby ich jednak zapytać jak to wygląda od tzw. kuchni, wówczas nie byliby już tak pewni swego ;).

Nie twierdzę, że każdy dobry kierowca rajdowy koniecznie musi rozumieć jak działa silnik.

Przyznasz jednak zapewne, że w pewnych momentach wiedza ta może zaprocentować. Dokładnie tak samo jest w przypadku e-przedsiębiorcy. Wielu z nich nie ma pojęcia w jaki sposób, tak naprawdę, to wszystko działa. Oczy otwierają się dopiero w momencie, gdy któryś element nawali, wydarzy się coś nietypowego i nagle trzeba szybko znaleźć rozwiązanie. Oczywiście, w takim przypadku zawsze można wezwać specjalistę. Ale to kosztuje i to często całkiem sporo. Nie wspominając już o tym, że dobrych specjalistów nie jest zbyt wielu, a sytuacja raczej szybko nie ulegnie poprawie. A, jeśli nawet, to chyba warto wiedzieć z grubsza jak działa przykładowy pojazd, aby mechanik nie pokusił się o wciskanie tzw. kitu? 😉

Niezależnie więc, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki i szukasz elementarza, czy okoliczności zmusiły Cię do zweryfikowania posiadanej wiedzy. Pełen szacun za to, iż jesteś tutaj i szukasz informacji!

“Obawiam się, że to jest zbyt zawiłe!”

Chciałbym również rozwiać pewną wątpliwość, która być może pojawiła się w Twojej głowie, a jest to nader częsta myśl w takich przypadkach. Jeżeli obawiasz się, że nie zrozumiesz tych wszystkich technicznych zawiłości, to pragnę Cię uspokoić. Podołasz bez najmniejszego problemu, a jedyne co będzie Ci potrzebne, to prawdziwa chęć poznania. Wszystko inne już masz, a wbrew pozorom to wcale nie jest takie trudne. O ile wiesz jak do tego podejść.

I ogarniemy to sposobem, obrazując wszystkie trudniejsze elementy odniesieniami do tzw. realnego świata. Na przykład, gdy będę Ci wyjaśniał w jaki sposób działa e-sklep, użyję porównań do… sklepu, takiego za rogiem.

I jeszcze jedno, nie będziemy tutaj prowadzili rozważań na poziomie administratora sieci czy programisty, bez obaw. Po prostu wytłumaczę Ci jaką rolę pełni każdy z elementów e-biznesu, na co Ty możesz mieć wpływ i dlaczego warto to wiedzieć, jakie odniesiesz korzyści. Natomiast już niekoniecznie będzie interesowało nas jak działa np. procesor serwera. Tak więc, jeśli wykażesz jedynie odrobinę uporu, chęci i otwartej głowy, z pewnością wszystko stanie się zupełnie zrozumiałe.

No więc jak, podejmujesz wyzwanie? 🙂

Od ogółu do szczegółu

Wyobraź sobie, że chcesz uruchomić tzw. tradycyjny biznes. Dla uproszczenia analogii, niech to będzie sklep z odzieżą, działający w ramach jakiegoś centrum handlowego. Czego będziesz potrzebować, aby zrealizować plany? Zapewne wielu rzeczy, ale te najbardziej podstawowe, to:

  • lokal,
  • wyposażenie (lady, regały, kasa, magazyn, itp.),
  • elementy identyfikacji wizualnej (szyld, logo, reklamy, itd.),
  • towar wraz z identyfikacją (ceny, kody, ulotki, etc.),
  • ktoś, kto będzie obsługiwał klientów,
  • no i oczywiście przydadzą się również sami klienci ;).

Podobnie sprawa wygląda w przypadku e-sklepu, czy nawet szerzej, w przypadku prawie każdego e-biznesu. Odpowiednikami tutaj będą i tak je możesz postrzegać:

  • Hosting (serwer, VPS, chmura), czyli w uproszczeniu wydajny komputer
    – to będzie Twój lokal (w rozumieniu ścian pomieszczeń).
  • Oprogramowanie e-sklepu lub witryny z możliwością sprzedaży
    – to będzie wyposażenie lokalu.
  • Motyw graficzny (layout, szablon, skórka), czyli w uproszczeniu ta część strony internetowej, która jest widziana głównie przez Twoich klientów
    – identyfikacja wizualna
  • Towar, to towar, będzie w obu przypadkach ;). Z tą różnicą, że e-sklep pozwoli Ci również na sprzedaż wszelkich możliwych formatów cyfrowych, co w realnym świecie nie zawsze jest możliwe, a co najmniej utrudnione. No i, w pewnych przypadkach, nie musisz ograniczać się powierzchnią magazynową.
  • Podobnie sprawa ma się w przypadku obsługi. I również tutaj jest pewien element przewagi, bo możesz obsługiwać swój sklep popijając drinka na plaży, czy np. zatrudnić osobę, fizycznie przebywającą po drugiej stronie kontynentu.
  • Co do klientów, to chyba sam wyczuwasz zasadniczą różnicę, również na korzyść ‘e-‘ – właściwie brak geograficznych barier. Oczywiście o zasięgu (ilości klientów) sam decydujesz poprzez działania ogólnie określane marketingiem.

Jak już być może zauważyłeś, właściwie e-biznes niczym wielkim nie różni się od tradycyjnej sprzedaży. A to zdecydowanie upraszcza sprawę. Zmieniają się jedynie formy narzędzi do osiągnięcia celu, a przy okazji otwierają się zupełnie nowe możliwości. No i zdecydowanie obniża się próg dostępu. Stąd zresztą bierze się tak wielka popularność e-commerce.

Ok, skoro już wiesz z czego ogólnie poskładać e-sklep, przejdźmy do omówienia szczegółów. Te, na pierwszy rzut oka mogą wydawać Ci się nieistotne, ale to byłby błąd. Bo właśnie znajomość tych szczegółów, a w następstwie możliwości wyboru zdecydują, czy znacząco zwiększysz szanse na sukces.

Hosting

Hosting (ew. serwer, cloud computing, serwer wirtualny – to różne formy udostępniania mocy obliczeniowej), czyli odpowiednik lokalu, w ramach którego chcesz stworzyć sklep. Jak ściany pomieszczenia lub budynku, które wypełnisz wyposażeniem (tut. instalując oprogramowanie). Możesz przyjąć, że w uproszczeniu to po prostu komputer, dostosowany do świadczenia odpowiednich usług. W rzeczywistości wygląda nieco inaczej, niż ten znany z biurek, np. tak:

serwer-www

Wizualnie to zazwyczaj zupełnie inna obudowa, ale najważniejsza różnica kryje się w środku. Nie będę zanudzał Cię szczegółami, zapamiętaj jedynie proszę, że to nie tylko ilość procesorów, pamięci, itp. Przede wszystkim powinny to być zupełnie innej klasy podzespoły. Trochę jak różnica w klasie obiektywu, wkładanego do samochodowej kamerki za kilka stówek, a tego, który wysyłają na kosmiczne podboje, czy też wkładają do wojskowych ‘zabawek’. Warto o tym wiedzieć np. w momencie wyboru hostingodawcy, bo stosowanie kompromisów pomiędzy jakością a ceną wcale nie należy do rzadkości. Stąd również bierze się wiele późniejszych problemów.

W profesjonalnej serwerowni (centrum danych) takie serwery umieszczone są w specjalnych szafach, których mogą być setki, a nawet tysiące.

centrum-danych-hosting

Wyobraź sobie np. halę wielkości boiska, w której stoją setki rzędów takich szaf, w każdym szeregu jest ich nawet po kilkadziesiąt, a w każdej z nich nawet kilkadziesiąt różnych serwerów. A takich hal może być kilka. Tak właśnie wygląda profesjonalne centrum danych.

data-center

Do tego dochodzi wiele kolejnych elementów i ich omawianie zapewne wywołałoby u Ciebie nieokiełznaną senność, więc również sobie darujemy ;). Zapamiętaj proszę jedynie, że równie duże znaczenie, bezpośrednio dla Twojego e-biznesu, będą miały np. takie kwestie, jak:

Dalsza treść jest zablokowana

Zaloguj się, aby odblokować zawartość.

Nie masz aktywnego pakietu dostępowego? Zobacz.

Uff, to na tyle. Gratuluję samozaparcia, jeśli dobrnąłeś aż dotąd ;). I przede wszystkim poszerzenia horyzontów, bo teraz nie będziesz już e-biznesmenem we mgle, jak wielu innych. To właśnie dzięki tej wiedzy – mimo, że na początku wydawała się ‘przedszkolem’ – stałeś się posiadaczem ważnego elementu oręża. I powiem Ci jeszcze coś ważnego:

W chwili, gdy już poznasz te pozostałe, wskazane w kolejnych poradnikach, będziesz miał pełne prawo do pewnego stwierdzenia. Otóż, w tym właśnie momencie staniesz w gronie tych e-przedsiębiorców, którzy mają realną szansę na sukces. A pamiętaj, że większość e-biznesów pada w ciągu dwóch pierwszych lat. I, pomijając przypadki nie trafionych pomysłów biznesowo, 99% pada bo nie wie tego, co za chwilę będziesz wiedział Ty.

Bo Ty właśnie zacząłeś solidnie Się zbroić :).

Z serdecznymi pozdrowieniami!

jak założyć stronę
ZGREDek 🙂

1 komentarz do “Zrozumieć internety”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgoda na cookies / Accepting cookies. (info)

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close